FANDOM

Rio 2.png
Rio 2
Informacje
Rok produkcji

2014

Światowa data premiery

120px-Newworldmap.png 20 marca 2014

Polska data premiery

Flag of Poland svg.png 9 maja 2014

Data premiery w innych państwach

Flag of the United States svg.png 11 kwietnia 2014

Język oryginalny

Angielski
Portugalski

Czas trwania

101 minut

Tworzenie
Reżyseria

Carlos Saldanha

Scenariusz

Don Rhymer
Carlos Saldanha

Montaż

Maryann Brandon
Mary Jo Markey

Produkcja

Bruce Anderson
John C. Donkin

Wytwórnia

20th Century Fox,
Blue Sky Studios

Dystrybucja

Flag of the United States svg.png 20th Century Fox
Flag of Poland svg.png Imperial - Cinepix

Filmografia
Poprzednik

Rio (film)

Kontynuacja

Rio 3

Miejsce akcji

Brazylia, Rio de Janeiro
Brazylia, Amazonia

Rio 2 – amerykański film animowany produkowany w technologii 3D. Stworzony przez wytwórnię Blue Sky Studios, będącą podległą 20th Century Fox. Sequel filmu Rio z 2011 roku. Reżyserem jest Carlos Saldanha. Tytuł odnosi się do miasta Rio de Janeiro, które stanowi miejsce akcji początku filmu. Był to ostatni film Dona Rhymera, który zmarł 28 listopada 2012 roku. Recenzje przedstawiały mieszane uczucia krytyków, ale stał się hitem box-office zarabiając nieco ponad 500 milionów dolarów na całym świecie.

Fabuła Edytuj

Akcja odbywa się około 3 lata po zakończeniu pierwszej części. Blu i Julia cieszą się wspólnym życiem i mają trójkę dzieci: najstarszą, kochającą muzykę córkę Carlę, młodszą, inteligentną córkę Bię i najmłodszego, złośliwego syna Tiago. Tymczasem właścicielka Blu - Linda i jej właśnie poślubiony mąż Tulio są na ekspedycji w Amazonii, na której odkrywają istnienie innych ar modrych. Gdy Blu i Julia dowiadują się o tym w wiadomościach z udziałem małżeństwa, Julia postanawia wyruszyć do Amazonii, by pomóc im w poszukiwaniach. Blu niechętnie się zgadza, a razem z nimi wyruszają również ich przyjaciele: Rafael, Nico i Pedro, którzy przy okazji chcą wyszukać nowe twarze do karnawału. Luiz też chce wyruszyć z nimi, ale nie ma jak podróżować. Blu przez całą drogę wspomaga się GPS'em.

Tymczasem lider grupy nielegalnie zatrudnionych drwali odkrywa ekspedycję Lindy i Tulio i nakazuje swoim poplecznikom ich dorwać. Natomiast stary wróg głównych bohaterów - Nigel, który jest niezdolny do lotu, pracuje jako wróżbita. Pewnego dnia zauważa Blu i Julię na szlaku i postanawia ich dorwać, więc w tym celu ucieka razem z trującą żabą Gabi i niemym mrówkojadem Charliem w celu dorwania pary. Blu z rodziną decydują się spędzić noc na statku. Nigel atakuje ich, gdy oni śpią, ale z powodu Charliego (który uruchamia alarm) nie udaje mu się go zabić. Następnego dnia Blu z rodziną zostają złapani przez obce ptaki, które okazują się poszukiwanymi arami modrymi. Julia spotyka dawno niewidzianego ojca - Eduardo, jego starszą siostrę Mimi i przyjaciela z dzieciństwa - Roberto.

W trakcie poszukiwania ar, Linda i Tulio zostają złapani przez drwali. Tymczasem Blu stara się dostosować do reszty społeczeństwa, ale nie jest to łatwe, bo Eduardo nie toleruje ludzi i rzeczy ludzkich. W dodatku nie udaje mu się przejść jego testu sprawnościowego. W tym samym czasie Rafael, Nico i Pedro przeprowadzają casting do karnawału. Nigel zakrada się do tego castingu jako ptak o imieniu Bob i wygrywa.

Blu stara się zerwać dla swojej ukochanej brazylijskie orzechy, przez co trafia na terytorium ar żółtoskrzydłych i naraża się ich liderowi - Felipe. Z jego powodu zostaje rozegrany mecz o całe terytorium obu nacji. Gwiazdą obu zespołów są Roberto i Felipe, którzy prześcigają się w kiwkach i golach. W końcu przychodzi moment, w którym skończyła się ławka rezerwowych i na boisko wchodzi Blu. Po wielkich staraniach udaje mu się strzelić bramkę, ale... dla przeciwników, co powoduje ostateczne przekreślenie go w oczach Eduardo. Julia też się wścieka na Blu i zarzuca mu, że jest egoistą.

Zdruzgotany Blu stanął pod ścianą i postanawia porzucić Lindę na rzecz nienawidzących go ar modrych, by zadowolić swoją żonę i dzieci. Nie zauważa ich w ich namiocie, więc domyśla się, że stało im się coś złego. Nagle Roberto rzuca się na Blu. Mimo tego Blu decyduje się ratować go przed traktorem. Po burzliwej rozmowie Roberto zostaje posłany do Eduardo, by poinformować go o planie. Tymczasem Blu uwalnia Lindę i Tulio. Potem dołącza do oddziału ar modrych, których wspierają ary żółtoskrzydłe oraz zwierzęta z castingu do karnawału. Wszyscy razem z Lindą i Tulio przeganiają drwali. Po walce Nigel dopada Blu, który odlatuje razem z nim i przywiązanym do niego dynamitem. Kończy się na tym, że Nigel zostaje wysadzony materiałem wybuchowym. Gdy Charlie próbuje wystrzelić truciznę Gabi w Blu, trafia w Nigela. Gabi wini się za jego śmierć i też chce się zabić, ale wtedy Bia wyjawia, że ona wcale nie jest trująca, tylko została okłamana przez rodziców, że jest. W reakcji na to Gabi rzuca się z miłości na Nigela. Tymczasem lider drwali zostaje zjedzony przez Boa.

Linda i Tulio tworzą z tego regionu chroniony rezerwat przyrody. Blu z rodziną i przyjaciółmi pozostają w Amazonii zaznaczając, że mogą wrócić do Rio na wakacje. Luiz przybywa na miejsce razem z Kipo. Pojawia również Eva. Tymczasem Nigel i Gabi zostają odwiezieni do Rio przez Tulio i Lindę, a Charlie zostaje w Amazonii razem z protagonistami.

Wersja amerykańska Edytuj

Pozostali

  • Jane Lynch
  • Neil Patrick Harris

i inni

Wersja polska Edytuj

Opracowanie wersji polskiej: Studio Sonica
Nagrania: Mafilm audio Budapeszt
Reżyseria: Piotr Kozłowski
Tłumaczenie i dialogi: Michał Wojnarowski
Montaż: Agnieszka Stankowska
Kierownik produkcji: Agnieszka Kudelska
W wersji polskiej głosu użyczyli:

W pozostałych rolach:

  • Mirosław Zbrojewicz
  • Robert Jarociński
  • Jan Aleksandrowicz-Krasko
  • Franciszek Dziduch
  • Michał Zieliński
  • Janusz Wituch
  • Julia Siechowicz

i inni

Ścieżka dźwiękowa Edytuj

Ścieżka dźwiękowa Rio 2 składa się z 14 piosenek.

1. What Is Love wykonywane przez Janelle Monae
2. Let Me Take To Rio/Rio Rio wykonywane przez Ester Dean i B.o.B
3. Beautiful creatures wykonywane przez Barbatuques oraz Ritę Moreno i Andy'ego Garcię
4. Welcome back wykonywane przez Bruno Marsa
5. O Vida wykonywane przez Carlinosa Browna
6. Brazylijskie It's A Jungle Out Here wykonywane przez Phillipa Lawrenca i UAKTI
7. Don't Go Away wykonywane przez Anne Hathaway
8. Batucada Familia wykonywane przez wielu wykonawców
9. Poisonous Love wykonywane przez Kristin Chenoweth
10. I Will Survive wykonywane przez Jemaine Clementa
11. Bola Viva wykonywane przez Carlinosa Browna
12. Favo De Mel wykonywane przez Niltona Nascimento
13. Angielskie It's A Jungle Out Here wykonywane przezPhillipa Lawrenca
14. What Is Love wykonywane przez Janelle Monae, Jessego Eisenberga, Anne Hathaway, Jammiego Foxxa i Will.I.Ama

Produkcja Edytuj

W wywiadzie po nominacji do Oscara Sergio Mendez powiedział, że film powinien mieć sequel i Saldanha planuje go wydać w 2014 roku, kilka miesięcy przed Mistrzostwami Świata w Brazylii. Rzecznik 20th Century Fox potwierdził tę informację.

7 kwietnia 2012 roku potwierdziło się, że Jesse Eisenberg ponownie będzie podkładał głos Blu. Potwierdził się też udział Anne Hathaway jako Julia. Oficjalnie również potwierdził swój udział Rodrigo Santoro, który ponownie podkłada głos Tulio.

28 listopada 2012 roku scenarzysta pierwszego filmu Don Rhymer zmarł na raka podczas pisania scenariusza.

18 kwietnia 2013 roku 20th Century Fox ujawniło pierwszy zwiastun do Rio 2. 14 maja 2013 roku ten sam zwiastun wyciekł do internetu.

18 czerwca ukazał się plakat promocyjny wydany na Licencing Exo 2013 w Las Vegas.

17 lipca ukazał się drugi zwiastun z udziałem Klary - kapibary.

29 sierpnia 20th Century Fox i Blue Sky Studios ujawniło teatralny zwiastun w San Francisco.

24 września 20th Century Fox i Blue Sky Studios wydało zapowiedź na stronie USA Today.

25 września poprzez konto Rio na Twitterze została zamieszczona prośba o przygotowanie się na ekskluzywną zapowiedź zwiastunu Rio 2. Zapowiedź pojawia się 2 października.

23 października Sergio Mendez opowiedział o swojej pracy z Carlinosem Brownem przy ścieżce dźwiękowej filmu. "Zapowiada się unikatowo. To jest nowa historia i kilka piosenek, mój zespół jest częścią tego" - powiedział.

9 grudnia zostaje wydany wideoklip ukazujący nowe sceny z filmu. Występuje Janelle Monae, która została nominowana do Billboard's Rising Star 2013.

10 grudnia NBC's The Today Show wyemitowało wideoklip z kolejnymi nagraniami, między innymi z Natalie Morales, która przeżywa swój animowany debiut.

12 grudnia drugi oficjalny zwiastun zostaje ukazany światu razem z nowymi postaciami. Dzień później pojawia się na koncie Rio na Youtube.

26 grudnia zostaje ukazany lyrics video do piosenki "What Is Love" w wykonaniu Janelle Monae. Jest to piosenka przewodnia całej ścieżki dźwiękowej.

17 stycznia zostaje ukazane wideo z Ritą Moreno.

26 stycznia konto Rio na Twitterze jako Nico i Pedro komentują rozdanie nagród Grammy.

11 lutego zostaje wydany nowy zwiastun z udziałem Nigela i Gabi.

14 lutego zostaje ukazana 2-częściowa telenowela ukazująca nieszczęśliwą miłość Nigela i Gabi.

17 marca zostaje wydana seria wywiadów z udziałem Jessego Einsenberga, Anne Hathaway, Bruno Marsa, Will.I.Ama i Jamiego Foxxa, którzy opowiadają o filmie z perspektywy ich postaci.

2 kwietnia filmowa dyskusja o podróży Blu z rodziną przez Brazylię razem z kolejnymi scenami z filmu pojawia się na Youtube.

9 kwietnia pojawia się wywiad z Bruno Marsem i jego kolegą Philipem Lawrencem (który w filmie gra przeciwnika postaci Bruna).

Wydanie Edytuj

Film został wydany po raz pierwszy 20 marca w Rosji. 27 marca pojawił się w Brazylii, 4 kwietnia w Wielkiej Brytanii, 11 kwietnia w Stanach Zjednoczonych i 9 maja w Polsce. Ostatnim krajem premierowym była Australia, gdzie film pojawił się dopiero 4 lipca. 15 lipca zaś zostało wydane w Wielkiej Brytanii Rio 2 na DVD i Blu Ray. Razem z DVD pojawiła się również możliwość otrzymania pluszowej maskotki Blu.

Przyjęcie przez krytyków Edytuj

Rio 2 zostało różnie przyjęte przez krytyków. W serwisie Rotten Tomatoes dostał 48% bazując na ocenach 105 osób i średnią ocenę 5.4/10. W Metacritic również otrzymał mieszaną recenzję 49 na 100 bazującą na 34 ocenach. Wyższe oceny film dostał w serwisie IMDb, gdzie średnia ocena 30060 użytkowników wynosi 6.4/10 i w polskim serwisie Filmweb, gdzie Rio 2 otrzymał średnią ocenę 6.7/10 od 5293 użytkowników.

Kontrowersje Edytuj

Kanadyjski mówca Stefan Molyneux skrytykował Rio 2 mówiąc, że jest seksistowski i mizoandryczny. W swoim przemówieniu na YouTube zarzuca filmowi, że przedstawia wszystkie możliwe stereotypy o mężczyznach i że wszystkie postacie męskie są albo zdegenerowane, albo jeśli inteligentne to całkowicie aspołeczne (Blu i Tulio), a postacie żeńskie są nieskazitelne i umieją sobie radzić w trudnych sytuacjach. Najbardziej oburzony był tym, że pobratymcy cały film pastwią się nad Blu, a gdy ten mówi Julii, że chce wrócić do Rio, ona zarzuca mu, że jest samolubem. Całość podsumował mówiąc, że Rio 2 uczy widzów, że kobieta ma zawsze rację, a wszystko, co wymyśli mężczyzna jest nieprawidłowe i błędne.

Muzyka Edytuj

Ścieżka dźwiękowa do filmu została wydana 25 marca 2014 roku. Zajęła najwyższe miejsce 124 w amerykańskiej liście sprzedaży, w tym 4 wśród soundtracków. Score Johna Powella został wydany 8 kwietnia.

Ciekawostki i błędy Edytuj

  • Nie ma tak naprawdę w Ameryce Południowej całkowicie czarnych jaguarów.
  • Eva przybyła do Amazonii do Rafaela bez ich potomstwa. Jest to albo błąd scenarzystów, albo dowód na to, jak nieodpowiedzialnymi rodzicami są Rafael i Eva, którzy zostawili swoje dzieci w Rio.
  • W trakcie castingu do karnawału wystąpiła małpa, która parodiowała występ Miley Cyrus na kuli burzącej w teledysku do "Wrecking Ball".
  • Finałowa scena walki ar modrych nawiązuje do horroru Alfreda Hitchcocka "Ptaki" z 1963 roku.
  • Piłka nożna papug przypomina zasadami Quidditch - grę znaną z serii o Harrym Potterze.
  • Casting do karnawału to parodia "American Got Talent".
  • Teoretycznie nie możliwe jest, by GPS reagował na głos Blu, który jest słyszany jako skrzeczenie - jednak udało mu się normalnie odpowiadać na jego polecenia.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki