FANDOM

Disambig-icon.pngTen artykuł dotyczy filmu. Zobacz inne znaczenia dla słowa Rio.

Logo RIo.png
Rio (film)
Informacje
Gatunek

Film animowany, komedia, musical

Rok produkcji

2011

Światowa data premiery

120px-Newworldmap.png 22 marca 2011

Polska data premiery

Flag of Poland svg.png 8 kwietnia 2011

Język oryginalny

Angielski
Portugalski

Czas trwania

96 minut

Tworzenie
Reżyseria

Carlos Saldanha

Scenariusz

Don Rhymer

Zdjęcia

Renato Falcão

Produkcja

Christopher Jenkins
Bruce Anderson

Wytwórnia

20th Century Fox
Blue Sky Studios

Dystrybucja

Z6627996X,Flaga-USA.jpg 20th Century Fox
Flag of Poland svg.png Imperial - Cinepix

Filmografia
Kontynuacja

Rio 2

Czas akcji

Luty 2010 lub 2011r.

Miejsce akcji

Brazylia, Rio de Janeiro
Stany Zjednoczone, Moose Lake

Rio – amerykańsko-brazylijski film animowany wyprodukowany w technologii 3D przez Studio Blue Sky i wyreżyserowany przez Carlosa Saldanhę. Tytuł odnosi się do brazylijskiego miasta Rio de Janeiro, gdzie odbywa się akcja filmu. Opowiada historię Blu, ostatniego samca ary modrej, który zostaje zabrany do Rio de Janeiro, by przedłużyć ginący gatunek. Poznaje tam Julię, od razu się w niej zakochując, jednak długo bez wzajemności. Piosenka przewodnia, "Telling the World", została zaśpiewana przez Taio Cruza.

Carlos Saldanha rozwinął pierwszą koncepcję Rio w 1995 roku, opowiadającą o pingwinie zagubionym w Rio de Janeiro. Jednakże, Saldanha dowiedział się o produkcji filmów takich jak Happy Feet czy Na Fali, więc zmienił pomysł i wplótł w historię papugi oraz ich środowisko w Rio de Janeiro. Zaproponował pomysł Chrisowi Wedge w 2006 roku, a wtedy projekt został usytuowany w studiu Blue Sky. Aktorzy dubbingujący najważniejsze role zostali wyłonieni i rozpoczęli pracę w 2009 roku. Podczas produkcji, ekipa odwiedziła Rio de Janeiro, a także skonsultowała się z ekspertami od papug w nowojorskim zoo na Bronxie by nauczyć się ich ruchów.

20th Century Fox wypuściło film 22 marca 2011 w Brazylii i 15 kwietnia 2011 w Stanach Zjednoczonych. Zasadniczo otrzymał pozytywne oceny od krytyków filmowych. Obserwatorzy chwalili efekty wizualne, grę aktorską i muzykę. Film był kasowym przebojem zarabiając globalnie 484 miliony dolarów. Został nominowany do Oscara za najlepszą piosenkę, „Real In Rio”, lecz stracił ją na rzecz innego kandydata, „Człowiek Czy Muppet” z filmu „Muppety”.

Fabuła Edytuj

Film zaczyna się od wspólnej piosenki Real In Rio, śpiewanej przez setki ptaków w sercu brazylijskiej dżungli. Piosenka zostaje przerwana przez przemytników. Pisklę ary modrej wypada z gniazda i zostaje złapane, a następnie przewiezione do Moose Lake w Minnesocie. Skrzynia z pisklęciem wypada z ciężarówki i zostaje znaleziona przez Lindę Gunderson, która decyduje się przygarnąć ptaka. Blu nie potrafi latać i jest wyśmiewany przez dwie kanadyjskie gęsi: Alice i Chloe, które często przesiadują przed Księgarnią Pod Arą Modrą prowadzoną przez Lindę.

Pewnego dnia, podczas późnej zimy, ornitolog Tulio Monteiro zaprasza Blu i Lindę do Rio de Janeiro, by przedłużyć uważany za ginący gatunek - spekuluje się, że Blu jest ostatnim samcem ary modrej. Linda godzi się i wszyscy lecą do tamże. Na miejscu Blu spotyka Nico, oraz jego przyjaciela Pedro. Po ich krótkiej pogawędce Tulio wyjaśnia Lindzie, że przyjechali podczas karnawału, największej imprezy na świecie.

W ptaszarni, Blu zakochuje się w Julii: całkowicie samodzielnej i wolnej papudze, pragnącej uciec do dziczy. Julia nie podziela jego uczuć i staje się wobec niego agresywna, ale po tym jak Tulio puszcza piosenkę Lionela Richiego "Say You Say Me", Julia zaczyna patrzeć na niego z pożądaniem i nabiera nieodwzajemnionej chęci do kopulacji. Gdy Julia próbuje uciec, ona i Blu zostają złapani przez Fernando, ubogiego chłopca i kakadu, Nigela, którzy pracują dla grupy przemytników prowadzoną przez Marcela. Marcel pragnie opuścić kraj jak najszybciej by sfinalizować czarnorynkową transakcję obejmującą Blu i Julię. Gdy Fernando zostaje wyrzucony przez Marcela, zaczyna rozmyślać nad swoimi poczynaniami. Po tym, jak ary zostają zamknięte w otoczeniu wielu innych złapanych ptaków, Nigel powiedział, że przysiągł przemycać egzotyczne ptaki od kiedy stracił rolę w telewizyjnym show. Blu później użył swoich umiejętności, by otworzyć klatkę i uciec. Nigel rusza za nimi w pogoń, jednak udało się im uciec do dżungli.

Fernando spotyka Lindę i Tulio, a następnie mówi im, że wie gdzie można znaleźć Blu i Julię. Tymczasem, papugi spotykają tukana, Rafaela, który oferuje im swoją pomoc - zaproponował im spotkanie z buldogiem Luizem, który może zdjąć z ich nóg łańcuch, którym zostali połączeni. Próbuje też nauczyć Blu latania, jednak nie udaje mu się to. Trójka później spotyka Nico i Pedro. Tymczasem, Nigel wynajmuje grupkę marmozetów, która może przyspieszyć poszukiwania dwóch papug. Nico i Pedro zabierają Blu i Julie do klubu samby. Marmozetom udało się ich zlokalizować, a następnie zaatakować klub. Po walce wszystkich tam się znajdujących, Blu i reszcie udaje się uciec.

Linda i Tulio zostają zabrani do kryjówki przemytników przez Fernando. Zauważają, że nie ma tutaj ani Blu ani Julii, a następnie Fernando przekazuje im, że to on włamał się i ukradł ptaki. Kiedy Linda i Tulio ukrywają się, słyszą rozmowę popleczników Marcela - Armando i Tipa, którzy wyjaśniali Fernando, że użyją karnawałowej parady by ukryć fakt przemycania zwierząt.

Tymczasem, Blu i reszta spotykają Luiza, który uwalnia ich od łańcucha przy użyciu jego śliny. Po burzliwej kłótni, Blu i Julia decydują się pójść w różne strony, ukrywając tym samym fakt, że oboje są przez to smutni. Jednakże, Julia wpada w zasadzkę i zostaje złapana przez Nigela. Gdy Blu i Rafael dowiadują się o tym fakcie, ruszają na karnawał by ją uratować, gdy Linda i Tulio organizują akcję ratunkową.

Linda i Tulio pozują jako tancerze w kostiumach ar, by odnaleźć ukryty transport przemytników. W międzyczasie, Nigel używa Julii jako przynęty by zwabić Blu i resztę paczki, a następnie zamknąć ich w klatkach. Marcel i reszta przemytników dojeżdżają na lotnisko, ładują wszystkie klatki na samolot i startują. Jednakże, podczas lotu, Blu ucieka z klatki przy użyciu gaśnicy, uwalnia wszystkie złapane ptaki i otwiera luk towarowy - wszystkie ptaki wylatują z samolotu. Jednak, gdy Blu próbuje pokonać swój lęk przed lataniem, Nigel go atakuje. Julia próbuje mu pomóc, lecz Nigel łamie jej skrzydło. Blu udaje się zahaczyć gaśnicę o Nigela i ją odpalić, wystrzeliwując go przed samolot. Wpada do lewego śmigła, powodując uszkodzenie samolotu i rozpoczęcie utraty wysokości. Przemytnicy wyskakują z samolotu na spadochronie. Niezdolna do lotu, Julia wypada z samolotu i spada w kierunku powierzchni oceanu. Blu bez namysłu wyskakuje z samolotu by ją uratować, łapie ją. Ona zaś nazywa go szalonym za wyskoczenie za nią, jednak gdy mówi jej że nie zostawiłby jej, Julia zdaje sobie sprawę że Blu ją kocha. Po pocałunku, nagle Blu zaczyna lecieć. Później Tulio leczy jej skrzydło, wraz z Lindą i Fernando zakładają rezerwat w dżungli by chronić jej florę i faunę przed przemytnikami, a Blu i Julia zakładają rodzinę.

Tymczasem, Nigel odkrywa, że przeżył zniszczenie samolotu, lecz stracił większą część piór i zostaje wyśmiany przez to przez Mauro, przywódcę marmozet. Podczas napisów końcowych, widać także że przemytnicy zostali wysłani do więzienia.

Dubbing Edytuj

Wersja amerykańska Edytuj

W pozostałych rolach:

i inni.

Wersja polska Edytuj

Opracowanie: Studio Sonica
Nagrania: Mafilm audio Budapeszt
Reżyseria: Piotr Kozłowski]]
Tłumaczenie i dialogi: Michał Wojnarowski
Montaż: Agnieszka Stankowska
Kierownik produkcji: Agnieszka Kudelska
Lektor: Tomasz Marzecki

Głosu użyczyli:

i inni.

Wersja zwiastunowa:

i inni.

Ścieżka dźwiękowa Edytuj

Ścieżka dźwiękowa Rio składa się z 13 piosenek, z których ostatnia jest instrumentalem (nie zawiera tekstu ani wokalu).

1. Real In Rio wykonywane przez różnych artystów
2. Let Me Take You To Rio wykonywane przez Ester Dean i Carlinosa Browna
3. Mas Que Nada wykonywane przez Sergio Mendeza
4. Hot Wings (I Wanna Party) wykonywane przez Will.I.Ama, Jamiego Foxxa i Anne Hathaway
5. Pretty Bird wykonywane przez Jemaine Clementa
6. Fly Love wykonywane przez Jamiego Foxxa
7. Telling The World wykonywane przez Taio Cruza
8. Funky Monkey wykonywane przez Carlinosa Browna, Mikaela Muttiego, Siedah Garrett i Davi Vieirę
9. Remiks Let Me Take You To Rio wykonywany przez Ester Dean
10. Balanco Carioca wykonywane przez Mikaela Mutti
11. Sapo Cai wykonywane przez Carlinosa Browna i Mikaela Mutti
12. Samba De Orly wykonywane przez Bebe Gilberto
13. Valsa Carioca zrobione przez Sergio Mendeza

Nazwa Edytuj

  • W wersji hiszpańskiej nazywa się Río (Ri-jo) co znaczy Rzeka lecz w tym przypadku jest skrótem do Río de Janeiro (Rio de Haneirdo) co znaczy Rio de Janeiro.
  • W wersji ukraińskiej nazywa się Ріо co znaczy Rio.
  • W wersji rosyjskiej nazywa się Рио (Rjo) co znaczy Rio.
  • W wersji bułgarskiej nazywa się Рио (Rio) co znaczy Rio.
  • W wersji koreańskiej nazywa się 리오 (lio) co znaczy Rio.
  • W wersji hebrajskiej nazywa się ריו co znaczy Rio.
  • W wersji chińskiej nazywa się 里約大冒險 (Lǐ yuē dà màoxiǎn; Li lita monsje) co znaczy Rio Przygoda.
  • W wersji japońskiej nazywa się ブルー 初めての空へ
  • W wersji arabskiej nazywa się ريو (Riu) co znaczy Rio.
  • W wersji asamskiej nazywa się ৰিঅ'
  • W wersji perskiej nazywa się ریو co znaczy Rio.
  • W wersji indyjskiej nazywa się रियो (Riyō; Rjo) co znaczy Rio.
  • W wersji gruzińskiej nazywa się რიო (rio) co znaczy Rio.
  • W wersji tamilijskiej nazywa się ரியோ (Riyō; Rii-jjo) co znaczy Rio.
  • W wersji tajskiej nazywa się ริโอ เดอะมูฟวี่ เจ้านกฟ้าจอมมึน

Galeria Edytuj

Osobny Artykuł

Edytuj

Zwiastuny Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki