FANDOM

Rio-2-Blu-Icon-4.png
Tyler Blu Gunderson
Ogólne informacje
Płeć

samiec

Miejsce zamieszkania

USA, Moose Lake, Księgarnia Pod Arą Modrą (kiedyś)
Brazylia, Rio de Janeiro (lato)
Brazylia, Amazonia

Gatunek

ara modra

Znajomości
Rodzina

Julia (żona)
Tiago (syn)
Bia (córka)
Carla (córka)
Eduardo (teść)
Mimi (ciotka)
Linda Gunderson (właścicielka)
Tulio Monteiro (właściciel)
Fernando (właściciel)
Nieznana matka i nieznany ojciec

Przyjaciele

Rafael
Eva
Luiz
Nico
Pedro
Kipo
Roberto
Tycia

Wrogowie

Nigel
Marcel (przemytnik)
Tipa
Armando
Mauro
Stado marmozet
Marcel (marmozet)

Wygląd
Kolor oczu

brązowy

Kolor piór

ciemnoniebieski

Dubbing
Polski dubbing

Grzegorz Drojewski (filmy)
Leszek Zduń (zwiastuny filmu Rio)

Amerykański dubbing

Jesse Eisenberg

Rio blu baby trapped in cage.jpg

Blu w młodości uwięziony w klatce.

Tyler Blu Gunderson - główny bohater filmów z serii Rio. Został wychowany wśród ludzi. Jego partnerką jest Julia.

BiografiaEdytuj

RioEdytuj

Blu został złapany jako pisklę w lesie deszczowym będącym w pobliżu Rio de Janeiro i zawieziony do Moose Lake w Minnesocie. W trakcie transportu, gdy ciężarówka mocno zahamowała, skrzynia z Blu wypadła i wylądowała w zaspie. Została otwarta przez przez Lindę, która zaopiekowała się Blu. Nie nauczył się przez to nigdy latać.

Po piętnastu latach, Tulio Monteiro kierujący Centrum Rehabilitacji Ptaków stwierdził, że Blu jest ostatnim samcem ary modrej i postanowił połączyć go z ostatnią samicą - Julią, by gatunek przetrwał.

Po przybyciu do Rio de Janeiro, w trakcie drogi do Centrum, samochód Tulio zatrzymał się na skrzyżowaniu. W międzyczasie, gdy Tulio i Linda rozmawiali, Blu zaprzyjaźnił się z Pedro i Nico.

Gdy dojechali na miejsce był wystraszony, lecz widząc Julię od razu się w niej zakochał, jednak ona tego nie odwzajemniała. Nawet nie zauważył, gdy się do niego zanadto zbliżyła i w efekcie przybiła go pazurami do podłogi. Po chwili się pokłócili - okazało się, że Julia chciała uciec z ptaszarni, a Blu stwierdził, że mu się tam podoba.

W nocy, kiedy Tulio i Linda poszli coś zjeść, Nigel obezwładnił strażnika - Sylvio, a Blu i Julia zostali porwani przez Fernando. Fernando oddał ich w ręce kłusowników - Marcela, Armando i Tipa.

Julia kazała Blu udawać trupa, by oszukać porywaczy. Marcel myślał, że oboje są martwi, jednak Julii udało się uciec, lecz zostaje złapana przez Nigela. Obie papugi zostają skute łańcuchem.

Udało im się uciec przed kłusownikami do dżungli, gdzie po spędzeniu nocy w Vista Chinesa spotykają Rafaela, który zaproponował zaprowadzenie ich do Luiza, który może zdjąć z nich kajdany.

W międzyczasie Blu i Julia świetnie się bawią w klubie samby, a następnie na dachu tramwaju przeżywają romantyczne momenty.

Po dotarciu do warsztatu Luiza, Rafael prosi go o pomoc. Luiz pierwotnie chce przeciąć łańcuch, ale się poślizgnął i przewrócił Blu, przez co prawie został pocięty przez piłę, ale na szczęście Julia zdołała złapać się lampy i go unieść Blu. Oboje spadli na Luiza, łańcuch utknął w jego pysku, jednak dzięki ślinie papugi wyślizgnęły się z kajdan.

Po wyjściu z warsztatu Luiza pokłócili się i poszli w dwie rożne strony. Nigel postanowił złapać Julię i zabrał ją do przemytników. Blu postanawia ją uratować, a w tym celu wszyscy udali się na karnawał, gdyż przemytnicy postanowili przemycić ptaki w platformie. Wszyscy wpadli w pułapkę Nigela.

Zostali przewiezieni na opuszczone lotnisko i przeniesieni w klatkach do samolotu przemytników. Będąc w samolocie, Blu zdołał wydostać się z klatki przy pomocy gaśnicy. Następnie uwolnił Julię, a razem z nią resztę zwierząt. Został zaatakowany przez Nigela, Julia się na niego rzuciła, lecz zły kakadu odepchnął ją, a ona poleciała na ścianę. Klatka spadła łamiąc jej skrzydło. Blu zahaczył gaśnicę o nogę Nigela, wyciągnął zawleczkę, a gaśnica przebiła samolot na wylot ciągnąc Nigela za sobą. Wpadł w śmigło, przez co maszyna zaczęła spadać. Julia nie mogąc latać wypadła z luku towarowego samolotu, Blu bez namysłu skoczył za nią. Złapał ją, powiedział, że są nierozłączkami, a wtedy Julia go pocałowała. Usłyszał rytm swojego serca, rozpostarł skrzydła i zaczął lecieć. Wylądowali na opuszczonym lotnisku Rio de Janeiro.

Na samym końcu filmu Blu i Julia wraz z trójką piskląt, Rafaelem, Nico i Pedro śpiewają piosenkę Real in Rio.

Rio 2Edytuj

Gdy Blu i Julia dowiadują się, że Tulio i Linda znaleźli w Amazonii pióro ary modrej, Julia postanawia tam wyruszyć. Blu niechętnie się zgadza, bojąc się zagrożeń czyhających w amazońskich lasach. Razem ze swoją rodziną oraz Rafaelem, Nico i Pedro rozpoczynają niebezpieczną podróż.

Całą drogę wspomaga się GPSem, twierdząc, że jest nieomylny - niestety, doprowadziło to do zgubienia trasy. Ostatecznie, udało mu się doprowadzić swoją rodzinę i przyjaciół do Manaus, gdzie (nie wiedząc o tym fakcie) zostają zauważeni przez Nigela, który postanawia zemścić się na Blu za wydarzenia sprzed kilku lat. Spędzają noc na statku, gdzie Nigelowi prawie udało się dokonać swojego celu.

Następnego dnia, zatrzymują się na chwilę i odnajdują się w samym środku amazońskiej dżungli. Blu wyczuwa zagrożenie, więc wyciąga z biodrówki swój łyżko-widelec i zaczyna celować nim w losowych kierunkach. Po chwili zostaje porwany i podrzucony dalej przez jakiegoś ptaka - wprost w środek terytorium poszukiwanego przez ekspedycję gatunku. Tam też poznaje swojego teścia - Eduardo, jego starszą siostrę Mimi, oraz przyjaciela Julii z dzieciństwa - Roberto. Blu stara się dostosować do reszty, jednak jest to dla niego - oswojonego z ludźmi i ich przedmiotami - wyjątkowo trudne, a dodatkowo Eduardo, przywódca stada i jego teść - ma bardzo krytyczne nastawienie do ludzi, nawet takich, jak Tulio czy Linda.

Boi się, że Julia zostawi go dla Roberto; postanawia więc znaleźć dla niej orzech brazylijski. Trafia jednak na terytorium innego, rywalizującego gatunku i naraża się ich liderowi - Felipe. Przez tę sytuację Felipe wyzywa wrogi klan do bitwy w Wąwozie Zagłady - łudząco podobnej zasadami do piłki nożnej ludzi. Gdy mecz się rozpoczął, Blu siedział na ławce rezerwowych. W końcu przychodzi jego kolej - idzie mu całkiem nieźle, w końcu strzela bramkę. Samobójczą.

Eduardo jest nim kompletnie zawiedziony, Julia także się na niego wścieka - mówiąc mu, że jest egoistą.

Blu nie wiedząc co zrobić, wyrusza do obozowiska Lindy i Tulio, postanawiając porzucenie wszystkich ludzkich przedmiotów i zachowań, by zadowolić swoją rodzinę. Zauważa, że coś jest nie tak - obozowisko było całkowicie zdemolowane. Gdy zastanawia się, co mogło się stać, z krzaków nagle wylatuje Roberto, zarzucając mu bycie zdrajcą.

Nagle z pomiędzy drzew wyjeżdża buldożer kierowany przez jednego z drwali, a Roberto stał przed nim w osłupieniu. W ostatniej chwili Blu rzucił się na niego, by go uratować. Roberto udaje się do Eduardo, by poinformować go o zagrożeniu. Tymczasem, Blu ratuje przed śmiercią Lindę i Tulio, przywiązanych do drzewa. Wraca do Eduardo, stawia mu się i jasno przekazuje, że muszą walczyć.

Wszystkie zwierzęta z dżungli w towarzystwie Lindy i Tulio rozpoczynają walkę z nielegalnymi drwalami. Drwale przegrywają walkę, jednak ich szef przywiązuje do największych drzew dynamit. Udaje mu się odpalić lont, zanim zostaje zjedzony przez boa. Blu odwiązuje dynamit i porywa go w górę, jednak Nigel chwyta się za lont, wspinając się w górę. W końcu Nigel zdejmuje przebranie i ujawnia się, na chwilę przed wybuchem, w którym jednak nikt nie ucierpiał.

Blu z rodziną zostają w Amazonii, deklarując tylko, że mogą wrócić do Rio na wakacje.

WyglądEdytuj

Blu ma ciemnoniebieskie pióra i brązowe oczy. Ma białe pierścienie wokół oczu i okrąg ciemniejszych piór wokół nich. Jest wyższy, większy i nie tak smukły jak Julia. Inaczej niż ona, Blu ma tylko trzy krótkie pióra z tyłu głowy. Jego dziób i szpony są szare, ma długie pióra ogonowe.

RelacjeEdytuj

Julia Edytuj

Blu żył w Minnesocie przez piętnaście lat pod opieką Lindy. Gdy Tulio, ornitolog, powiedział jej, że Blu jest ostatnim samcem jego gatunku, jedzie do Rio i poznaje Julię. Jako nieśmiały i zakłopotany, jego impresja i podejście było dla

Blu and Jewel relationship.jpg

Taniec Blu i Julii.

niej niezbyt zrozumiałe. Lecz później, Julia powoli przekonuje się do niego podczas wspólnej przygody.

Po tanecznym duecie, Blu nerwowo próbował przyznać się do swoim uczuć. Po tym, jak łańcuch został zdjęty, był nieszczęśliwy przez fakt, że będą musieli się rozejść. To spowodowało kłótnię między nimi, po czym Blu zdenerwowany odchodzi. Jednakże, po usłyszeniu, że Julia została złapana, decyduje się ją uratować, tracąc szansę na spotkanie Lindy. Gdy zraniona Julia wypada z samolotu, Blu bez namysłu skacze za nią dalej nie potrafiąc latać. Jako skutek jego działań, w końcu zdobywa jej serce, dzięki bezinteresownej woli pomocy.

Blu zgadza się zabrać całą rodzinę do Amazonii, tylko dlatego, by ich uszczęśliwić. Pokazuje, że może zrobić dla Julii wszystko. Gdy tylko docierają do Amazonii, Blu zaczyna czuć się zagrożony przez przyjaciela Julii z dzieciństwa - Roberto, który może mu ją wykraść. Dzięki radom swoich przyjaciół, decyduje sprawić jej niespodziankę - przynieść jej orzech brazylijski, jednak przez swoją lekkomyślność wywołuje to mecz piłki nożnej przeciw innemu stadu. Gdy Blu wyznaje Julii swoją niechęć do Amazonii, kłócą się. Mówi jej także, że dżungla nie jest domem. Blu udaje się do namiotu Lindy i Tulio, lecz jedynie by powiedzieć "do widzenia", będąc zdecydowanym, że Julia i dzieci są ważniejsi. Po spotkaniu z drwalami, wraca do niej. Oboje są ucieszeni, że widzą się ponownie. Po tym, jak kłusownicy zostają pokonani, Blu zapewnia Julię, że jest w pełni przygotowany, by spędzić resztę życia w dżungli. Zostaje wystraszony przez pająka, a wtem Julia proponuje "letnie wypady" do Rio.

Linda Edytuj

Linda jest najlepszym przyjacielem Blu. Gdy został wywieziony do USA, skrzynia w której był zamknięty wypadła z ciężarówki w Moose Lake, mieszczącym się w stanie Minnesota. Linda go uratowała. Od tamtej pory robili wszystko razem. Gdy Blu dołącza do Julii w dżungli, on i Linda żegnają się, lecz zapewniając, że będą się jeszcze spotykać. W Rio 2 widać, że są sobie bardzo bliscy. Linda macha do kamery pozdrawiając Blu, gdy jest w trakcie wywiadu w Amazonii. Zdjęcie pokazane w trakcie wiadomości pokazuje Blu i Julię na ślubie Lindy i Tulio - Blu siedzącego na ramieniu Lindy. Gdy docierają do Amazonii, Blu proponuje, by znaleźć Lindę i Tulio, lecz zostaje nagle zatrzymany przez Julię. Po decyzji o pozostawaniu w Amazonii, Blu leci do jej namiotu, by powiedzieć "do widzenia". Później uwalnia Lindę i Tulio od liny, którą byli przywiązani do trzeba przez drwali (po tym, jak Linda zaalarmowała go ptasim gwizdkiem). Gdy kłusownicy zostają pokonani, a Linda i Tulio są w trakcie wywiadu na temat przekształcenia Amazonii w dziki rezerwat, Blu siedzi na ramieniu Lindy i skrzeczy w potwierdzeniu, gdy Linda deklaruje, że będą chronić dżunglę i wszystkich ich mieszkańców razem.

Rafael Edytuj

Blu często korzysta z rad Rafaela, respektując jego mądrość i inteligencję. Widać to na przykład w drugim filmie i graficznej powieści Rio: Snakes Alive!, gdzie Blu i Julia wystarczająco mu ufają, by zostawić pod jego opieką swoje dzieci. Po raz pierwszy Blu spotyka go przypadkowo w dżungli po nieudanej próbie pozbycia się łańcucha, tukan oferuje im swoją pomoc.

Nico i Pedro Edytuj

Nico i Pedro są pierwszymi przyjaciółmi, których Blu poznaje w Rio. Często ich "pomoc" dla Blu żałośnie spala na panewce.

Pomimo ich brawurowości, Blu dalej im wystarczająco ufa, by zostawić pod ich opieką swoje dzieci, co widać w graficznej powieści Rio: Snakes Alive!.

Tulio Edytuj

Kiedy spotkali się pierwszym razem, Blu jest zdenerwowany jego próbami "komunikacji" i próby zmuszenia go do latania (polegającej na rzuceniu nim przez pokój). Jednak, Blu bardzo szanuje oraz jest zdumiony jego pracą na rzecz ptaków w Brazylii.

Nigel Edytuj

Nigel jest jego największym wrogiem. Gdy pierwszy raz się spotykają, Nigel pozuje na chorego, jednak od razu reaguje gniewnym spojrzeniem na Blu i jego "zdrowia życzę". Od kiedy jego zła natura została wyjawiona, jego wygląd w oczach Blu zmienia się o 180 stopni. Złowieszczo gardzi Blu, stale próbuje go upokorzyć, terroryzować, czy po prostu zranić. Gdy Nigel łamie Julii skrzydło, Blu po raz drugi klasyfikuje jego poczynania jako "bardzo nieładne", by wysłać go w stronę śmigła samolotu. Dalej są swoimi wrogami, dodatkowo Nigel jest wrogiem Julii. Blu nadal ma koszmary nocne na jego temat. W Rio 2, Nigel szykuje zemstę na Blu, za upokorzenie i pokonanie go.

Luiz Edytuj

Blu jest bardzo przestraszony na jego widok - myśli, że ma ochotę go zaatakować i zjeść. Od kiedy odkrywają, że to żart, Blu traktuje go bardzo przyjacielsko, jednak odpycha go od niego to, że Luiz ciągle się ślini.

Bia, Carla i Tiago Edytuj

Jak to w rodzinie - wszyscy są sobie bardzo bliscy. Kocha ich tak bardzo, że byłby gotów dla nich całkowicie opuścić Rio de Janeiro, jedynie, by oni i Julia byli szczęśliwi. Widać, że najbliższe stosunki zachowuje z nim Bia - prawdopodobnie dlatego, że przejęła większość jego cech, jednak jest o wiele mniej lękliwa.

Eduardo Edytuj

Kiedy pierwszy raz się widzą, nie mają "dobrego startu". Blu, jako jego zięć, robi na nim niezbyt dobre wrażenie. Wygląda na to, że Eduardo nie jest zbytnio ucieszony relacjami Blu i Julii. Wszystko pogarsza się, gdy odkrywa, że Blu był "zwierzątkiem domowym". W prywatności, Blu potajemnie oskarża go o jego poglądy, choć ciągle dąży, by wyjść lepiej w jego oczach. W końcu, Blu zapracowuje na respekt po pokonaniu drwali.

Mimi Edytuj

Jego powinowata ciotka, Mimi, jest jedyną osobą z rodziny Julii, która akceptuje Blu. Niweluje konflikt pomiędzy Blu i Eduardo, któremu Mimi cały czas przypomina, że musi uszanować wybór Julii, pomimo jego zdania na temat Blu.

Roberto Edytuj

Gdy się poznają, Blu czuje się niekomfortowo na każdą myśl o jego relacjach z Julią. Wygląda na to, jakoby Roberto mógł zrobić prawie wszystko, czego Blu nie umiał, a w dodatku pięknie śpiewa. Roberto jest bardziej pewny siebie, przez co Blu czuje się niewiarygodnie nieadekwatnie. Jest przestraszony, że Julia może się w nim zakochać, a później stać się jego największym wrogiem. Gdy Roberto zostaje sparaliżowany strachem przez drwali, Blu uderza go, by się opamiętał - i bierze całą sytuację w swoje ręce.

Felipe Edytuj

Kiedy się pierwszy raz spotykają, Blu zbulwersował się, gdy Felipe nazwał go m.in. "pomagierem Eduardo". Gdy Felipe i jego przyjaciele oddalili się, Blu skomentował, że wydawali się sympatyczni. Gdy przypadkowo wkracza na terytorium wrogiego klanu, zostaje przez nich zastraszony, a kiedy próbuje się wytłumaczyć i wycofać, jego plan spala na panewce. Kiedy cała sprawa zamienia się w mecz piłki nożnej, Blu przypadkiem podaje piłkę do Felipe, który zaszydził z niego. Podczas walki z drwalami, Blu dołącza do niego w kopaniu w nich orzechami brazylijskimi.

Umiejętności Edytuj

  • Naśladowanie
    • Naśladował budzik, dzwonek, a także alarm samochodowy, gdy budził Lindę. Chwilę później, udawał dźwięk policyjnej syreny jadąc na samochodziku.
    • Później, podczas ucieczki, naśladował szczekanie, by wystraszyć kota o imieniu Clyde.
  • Pisanie na klawiaturze
  • Czytanie
  • Taniec
  • Śpiewanie
  • Jazda na deskorolce bądź zabawce
  • Ludzka inteligencja
    • Pracował z Lindą w księgarni, a nawet przeczytał dziesiątki książek przez wszystkie lata
    • Potrafi także łatwo otwierać zamki.
  • Latanie
    • Uczy się latać podczas końcówki pierwszej części filmu
  • Akrobatyka
    • Nieumiejętność latania pomogła mu w nauczeniu się tej sztuki perfekcyjnie; potrafi wykonywać nawet sztuczki pomagające się mu przemieszczać
  • Udawanie zmarłego
  • Korzystanie z gaśnicy
  • Gotowanie
  • Siła
    • Bez trudu potrafi unieść Julię lub dwójkę dzieci. Może także podnieść Nigela i dynamit (jednak już z trudnością)
  • Operowanie GPS'em ;D
  • Prędkość
    • W Rio 2 widać, że może osiągnąć znaczną prędkość w trakcie lotu.

CiekawostkiEdytuj

  • W rosyjskiej wersji nazywa się Голубчик (Golubchik)
  • Skrzynia, w której był zamknięty, ma numer "A-44", który najprawdopodobniej jest parodią popularnego wśród filmów Disneya numeru "A-113".
  • Na początku pierwszego filmu, Linda podaje mu kubek gorącej czekolady. W rzeczywistości czekolada jest toksyczna dla ptaków.
  • W Australii mieszka osoba, która nazywa się Tyler Blu Gunderson.

WystąpiłEdytuj

FilmyEdytuj

GryEdytuj

  • Angry Birds Rio

InneEdytuj

  • Reklama Kii Rio
  • Szczęśliwego Nowego Roku
  • Stoisko z owocami (usunięta scena)

GaleriaEdytuj

Osobna galeria

Obrazki PromocyjneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki